štvrtok 29. marca 2018

Vydavateľstvo Rogerbooks končí Malou antológiou sci-fi poviedok



V Rogerbooks vychádza Malá antológia sci-fi poviedok. Štyri poviedky v knihe napísali Lenona Štiblaríková, Ivana Molnárová Dubcová, Marek Brenišin a Marek Čabák. Je to tretia antológia, ktorú vydavateľstvo vydalo združeniu Spektrum fantázie, tentokrát spolupracovali aj portály Fantasy-svet.sk a scifi,sk. Aj túto antológiu si môžete stiahnuť zadarmo. Je to posledná kniha, ktorú vydavateľstvo Rogerbooks vydáva. Spolu s ním končí aj časopis Jupiter.

Toľko oficiálna správa a teraz trochu podrobnejšie a osobnejšie k jej záveru.
Poslednou kvapkou, ktorá ma definitívne prevážila na stranu ukončenia vydávania, bolo rozhodnutie nepokračovať ďalej ako hlavný organizátor Poviedky Istroconu a ani sa v nej ďalej neangažovať. Dôvody nebudem rozpitvávať, súvisia s tým, že sa mi nepodarilo vydať načas štvrtú antológiu zo súťaže, ohlasovanú na Istrocon 2017. Uvedomil som si aj, že zrušením vydavateľstva vlastne iba oficiálne potvrdím stav jeho aktivity v posledných dvoch rokoch. Dôvodov na to, že som počas nich vydal absolútne minimum, bolo viacero - predovšetkým chcem byť dobrým otcom a tak venujem synovi veľa voľného času. Keď už to vyzeralo, že by sa nejaký mohol nájsť aj na tieto aktivity, vypadli mi ľudia - problém s grafikmi a zalamovačmi, ktorý mám od začiatku, sa ešte prehĺbil (všetci odpadli buď kvôli rodinným problémom alebo zdraviu, poprípade ich kombinácii). A nebudem klamať, môže za to aj moja neskoro objavená náklonnosť ku komiksom.
Mrzí ma viacero projektov, ktoré som nedokončil (niektoré ani nezačal). Sú to predovšetkým Milošove Ferkove preklady poviedok Andrzeja Pilipuka do jeho zbierky (tam už sú dávno vybavené práva) a preklady textov iných spisovateľov do antológie poľskej fantastiky. Ak by nejaké vydavateľstvo o tieto veci malo záujem, veľmi rád skontaktujem. Mrzí má, že nakoniec nevyšiel Jupiter 10. Dohodnuté som mal aj zbierky Janka Išu, Mareka Slabeja a Tomáša Dostála. Naopak, teší ma, že zbierky Alexandry Pavelkovej a Jožefa Žarnaya nakoniec vyšli v Artis Omnis, tie knihy sú krásne. Posledný rest, ktorý ma štve (a ktorý by ma vedel priviesť niekedy naspať k vydávaniu alebo menežovaniu časopisu) je anglicky vydávaný časopis, pravdepodobne zameraný širšie na európsku fantastiku. Mal som ho v pláne od začiatku existencie vydavateľstva, nejaké preložené poviedky som aj získal, snáď sa uplatnia niekde inde.
Vydavateľstvo Martin Králik - ROGERBOOKS existovalo takmer presne päť rokov - živnosť som získal vo februári 2013, prvú publikáciu (Jupiter 5) som vydal v apríli. Podarilo sa mi pár pre slovenskú fantastiku jedinečných vecí - prvý slovenský elektronický sci-fi plnohodnotný časopis (s vlastným logom, ISSN, farebnými ilustráciami a redakciou). Prvý krst e-bookov. Prvé autorské zbierky poviedok tlačené na objednávku, pričom za ďalší úspech pokladám,že to boli debutové zbierky spisovateliek, ktoré sále považujem za veľké talenty pre Čechy a Slovensko - aj keď Petra Slováková ma našlapnuté o dosť viac ako Zuzana Droppová. A aj vďaka vydavateľstvu a Jupiteru som (samozejme, zase so spolupracovníkmi) urobil z Poviedky Istroconu súťaž, ktorá síce nemohla konkurovať Cene Fantázie, no pripravila pre ňu viacerých autorov a vďaka zapojenie redaktorov XB-1 a Pevnosti aj presadila pár Slovákov v Čechách.
Budem sa snažiť, aby knihy, ktoré som vydal, zostali na Martinuse zadarmo dostupné (a takmer určite sa mi to podarí). Webová sránka vydavateľstva je v rekonštrukcii, ktorá už dokončená nebude (a doména budúci rok zanikne). No nechám ďalej fungovať jeho facebookú stránku, pripojí sa tak k mojím ďalším už nefunkčným pageom Istrozinu a Rádia Fantastika (je zaujímavé sledovať, ako stále na nich pomaličky pribúdajú likey).
Ja osobne s fantastikou samozrejme nekončím. Včera som dopísal úvod do výbornej antológie českej a slovenskej fantastiky. Na nový bystrický BBCON pripravujem prednášku o histórii fandomu. A verím, že sa s Artis Omnis a Sašou Pavelkovou čoskoro dostaneme k pokračovaniu vypredanej antológie Čas hrdinov (trojicu prehľadových antológií, ktorú som so spolupracovníkmi pre žilinské vydavateľstvo pripravil, považujem za svoj najväčší prínos slovenskej fantastike). A zase dúfam, že sa začnem vo väčsej miere objavovať na sci-fi akciách - mám tam mnoho priateľov, ktorých mi zánik jednej firmy nezoberie.
Takže ešte si odo mňa čo-to prečitate a vypočujete.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára